منتديات أولاد أم النور
بسم الآب والإبن والروح القدس الإله الواحد آمين
♥️†††♥️†††♥️

مرحبا ً بك زائرنا العزيز
ينبغي عليك أن تعرّف بنفسك لدخول المنتدي
وإن لم يكن لديك حساب بعد، فنحن نتشرف بدعوتك لإنشائه



 
الرئيسيةالرئيسية  المجلةالمجلة  بحـثبحـث  س .و .جس .و .ج  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  

شاطر | 
 

 مش عجب صليب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
بنت النعمة


avatar

المزاج : نشكر الله
الهواية :
انثى
My SMS [table style="WIDTH: 150px; HEIGHT: 100px" border=3][tr][td]
هذا هو اليوم الذي صنعه الرب ، فنبتهج ونفرح به. يارب خلصنا، يارب سهل طريقنا. الله الرب أضاء علينا: الليلويا.إخرستوس أنستى .. إليسوس أنستى .. المسيح قام بالحقيقة قام .. صلبوا يسوع فارتفع، أما صالبيه فصاروا تحت قدميه.كل سنة وانتم طيبين .[أولاد أم النور][/td][/tr][/table]



مُساهمةموضوع: مش عجب صليب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الجمعة 31 يوليو 2009, 8:10 pm

سلام ونعمة
احيانا يتساءل البعض منا ويقولون لماذا قبل الرب ان تكون وسيلة الفداء هى الصلب .مثلا لماذا لم تكن الرجم مثلا او اى وسيلة اخرى ؟؟؟
الاجابة على هذا التساؤل هى
+ مكتوب فى العهد القديم انه ملعون من علق على خشبة ومعروف ان اللعنة كانت نتيجة حتمية للخطية ..لان بسبب الخطية قال الله "ملعونة الاض بسببك"والخشبة اللى هى من نتاج الارض هى اللى كانت وسيلة السقوط أقصد الثمرة من شجرة معرفة الخير والشر فبالتالى كانت الخشبة (الشجرة) موصل للعنة لحاملها علشان كده قال الكتاب ملعون كل من علق على خشبة .وهنا دور المسيح القدوس المبارك الذى بلا خطية وحده انه قبل ان يحمل عنا هذه اللعنة وهو المبارك واصل كل بركة ويحول هذا الصليب صليب العار الى صليب المجد والفخار.دى نقطة حاجة تانى وهى ان اللى بيصلب على صليب يبقى مرتفع عن الارض علشان كده رب المجد يقول " وانا انا ارتفعت (صلبت) اجذب الى الجميع" كده واضحة ..
بس برضه ما ننساش ان المصلوب يصير معلقا بين الارض والسماء صانعا الصلح بجسم بشريته مصالحا الله اباه معنا بصليبه...وبرضه كمان ...يطلق على الشيطان رئيس سلطان الهواء ..فشاء الرب ان يعلق على خشبه فى الهواء ويهزم الشيطان فى عقر داره ..مقدسا الطبيعة ومطهرها بدم صليبه المحييى.
حاجة تانية ان السيد له كل المجد وهو على الصليب يفتح ذراعيه واحضانه ليجمع كل ابناء الله المتفرقين من اليهود والامم وتبقى رعية واحدة لراع واحد .حاجة تانى الصليب ليه اربع اطراف اى ان الله جاء لخلاص من يؤمن به من اطراف المسكونة الاربع.حاجة تانى يااحبائى الصليب مكون من خشبتين متعاكستين او متعارضتين واحدة نسميها الرحمة والتانية نسميها العدل وانتم عارفين ان مش ممكن يكون الانسان رحيم وعادل تماما فى ان واحد لكن اللى اجتمعوا فيه الصفتين بالكمال هو اللى صلب على الصليب..علشان كده يقول المزمور "الرحمة والحق التقيا البر والسلام تلاثما" .
علشان كده هو اشتغل نجار فى الخشب وكانه بيجهز لنفسه الصليب ...علشان برضه الكتاب يقول على اقامة ابن ارملة نايين يقول " فتقدم ولمس النعش" كان من الممكن ان يقيمه بدون هذا العمل لكن لمس النعش اشارة الى ان الخشبة المحمول عليها الميت قريبا فى ذلك الزمان سوف تدب فيها الحياه بالفداء وتنتقل الينا نحن المرمنون به تلك القوة .
+ لاحظوا ان صليب فى البونانية معناها "سطافرو " أى لا تحمل معنى اكثر من اداة عارضتين عكس بعض للاعدام .
اما عندنا فى اللغة القبطية بنسميه " بى شى اثؤواب " اى " الخشبة المقدسة " ..علشان كده لما نقول المثل " امسكوا الخشب " اى الصليب الذى يهدم كل قوى الشر .صلواتكم/ المحب اخوكم نادى شفيق





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
حاشا لي أن أفتخر إلا بصليب ربي والهي ومخلصي يسوع المسيح


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
St.Mary'Son
وســــــــام كبار الشخصيـــات
وســــــــام كبار الشخصيـــات
avatar

شفيعـي : الملكة والمناهري
المزاج : طالب صلواتـــكم
الهواية :
ذكر
My SMS [table style="WIDTH: 150px; HEIGHT: 100px" border=3][tr][td]
هذا هو اليوم الذي صنعه الرب ، فنبتهج ونفرح به. يارب خلصنا، يارب سهل طريقنا. الله الرب أضاء علينا: الليلويا.إخرستوس أنستى .. إليسوس أنستى .. المسيح قام بالحقيقة قام .. صلبوا يسوع فارتفع، أما صالبيه فصاروا تحت قدميه.كل سنة وانتم طيبين .[أولاد أم النور][/td][/tr][/table]



مُساهمةموضوع: رد: مش عجب صليب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت 01 أغسطس 2009, 3:34 am

ميرسي جدا لتعبك اختنا العزيزة

ربنا يعوضك





أيها الأحباء : لا تغضبوا من الذين يصنعون لكم تاجكم


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://omalnoor.mam9.com/portal.htm
salwa foad
مشرفة المنتديات الأخبارية
ومنتدي القصائد والتأملات

مشرفة المنتديات الأخباريةومنتدي القصائد والتأملات
avatar

شفيعـي : باباكيرلس
المزاج : عادى
الهواية :
انثى
My SMS [table style="WIDTH: 150px; HEIGHT: 100px" border=3][tr][td]
هذا هو اليوم الذي صنعه الرب ، فنبتهج ونفرح به. يارب خلصنا، يارب سهل طريقنا. الله الرب أضاء علينا: الليلويا.إخرستوس أنستى .. إليسوس أنستى .. المسيح قام بالحقيقة قام .. صلبوا يسوع فارتفع، أما صالبيه فصاروا تحت قدميه.كل سنة وانتم طيبين .[أولاد أم النور][/td][/tr][/table]



مُساهمةموضوع: رد: مش عجب صليب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت 01 أغسطس 2009, 7:05 am

ميرسى ليكى يا قمررر

موضوع جميل ومهم






بحبك قوووووووووى

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مش عجب صليب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات أولاد أم النور :: المنتـــديــــــــات الروحــــية :: الكتاب المقدس| كلمة الله الوحيدة لبني البشر :: العهـد الجديـد-
انتقل الى: